viernes, 11 de diciembre de 2009

4a. Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia.




"POSA'T A LA PELL DE L'ALTRE" de Roser Bondia i Núria López és una webquest dirigida a professors d'una escola d'adults per tal que reflexionin i debatin sobre la integració dels alumnes immigrants i finalment arribin a un concens per tal d'elaborar un document marc on quedi reflectit el model d'intervenció integradora que es vol per a l'escola.

En la societat en què vivim i a les escoles en particular (singularment en les d'adults) existeix una diversitat cultural que s'ha d'afrontar des d'un punt de vista més intercultural (amb interrelació, dinamisme, canvi i reciprocitat entre cultures) que multicultural (sense relació entre cultures, mantenint-les separades). La webquest que analitzem vol treballar aquesta interculturalitat des d'una perspectiva més assimilacionista ja que incorpora l'educació intercultural com un mitjà per aconseguir una integració més gran de les anomenades minories ètniques ja que en les escoles d'adults hi participa bàsicament gent immigrada que es volen integrar en la vida del país. El pluralisme defensa la permanència de la diversitat com a quelcom bo i desitjable en la mesura que tots els grups contribueixen i participen en la societat. Les escoles d'adults faciliten la integració d'aquesta gent immigrada per tal que contribueixin positivament al funcionament del país.
El conflicte es percep com quelcom habitual i natural en la barreja de diferents cultures i una tasca molt important dels professors d'escoles d'adults és educar en el diàleg i el respecte mutu com a eines per a la seva superació. En aquest sentit hi ha dues activitats proposades en la WQ (role-playing i joc cooperatiu) que intenten ajudar en la resolució de conflictes i fomenten la col.laboració, l'organització, el treball en equip i el respecte i la tolerància per les opinions dels altres.

Pel que fa al potencial educatiu de la webquest, aquesta és una proposta didàctica de recerca guiada que té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual. Permet que l’alumne elabori el seu propi coneixement (aprenentatge significatiu i constructiu) a mesura que realitza l’activitat. Un altre aspecte interessant de les WQ és la utilització del temps de forma eficaç no havent de buscar la informació sinó treballant directament amb ella. En aquest sentit la nostra WQ no està massa ben dissenyada ja que algun link (documental de TV3) no és directe, provocant que l'alumne hagi de perdre temps buscant per poder-lo visualitzar.Una altra particularitat de la WQ analitzada és que permet el diàleg i la reflexió entre el claustre de professors i la coneixença, per part d'aquests, de processos migratoris i el que això implica per les persones que l'han de portar a terme d'una manera lúdica i diferent al tradicional aprenentatge basat en escoltar i llegir on la retenció d'informació és menor.

No hay comentarios:

Publicar un comentario